torsdag 4 juni 2015

Musik

 
Eget foto
 

I läroplanen (Läroplan för förskolan Lpfö 98 rev.2010, s. 7) står att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande.

Musik kan öppna dörrar för lärande inom många kunskapsområden men också stärka andra värden som t ex självkänsla och gemenskap i barngruppen. Barn som annars kan ha svårt att uttrycka sig verbalt kan genom musiken hitta en väg att uttrycka sig på, enligt egen åsikt. Ehrlin (2012, s. 140) beskriver hur återkommande musikstunder på en förskola har gjort barnen delaktiga i ett gemensamt uttryck och menar också att musikaktiviteter har fått en avgörande betydelse för gemenskapen och atmosfären, både för barn och pedagoger (Ehrlin 2012. s. 152).


Eget foto


Under de tillfällen i kursen vi haft musik har vi fått vara med i olika praktiska övningar som kan passa bra i en barngrupp. Under några aktiviteter har vi känt in puls och rytm genom att använda kroppen, t ex lyssna in musik och gå i musikens puls, lägga till rörelser på olika sätt i samma puls och i en viss takt, o s v. Vidare har vi delat in oss i mindre grupper t ex där varje grupp haft en kort melodislinga som representerat gruppen. När melodislingan spelats upp har den aktuella gruppen fått träda in med olika rörelser medan de andra grupperna tittat på och tvärtom. Vi har använt oss av olika material, t ex sjalar, som ett hjälpmedel för att fysiskt kunna uttrycka sig i dans. Genom att använda sig av tunna, färgglada sjalar kan barnen få inspiration för rörelser genom att röra sjalarna på olika sätt till olika typer av musik. Vi har också också använt oss av ett stort skynke som hela gruppen kunde hålla mellan sig och tillsammans sjunga en sång med olika inslag.

Övningarna kan ge barn stimulans och utveckling på flera olika områden. Några områden som kan utvecklas genom olika övningar i musik kan vara rumsuppfattning, balans, självkänsla, fin- och grovmotorik, att ge och ta intruktioner, verbalt uttryck, matematik, gemenskap och samhörighet, glädje.

Vi har också i kursen planerat en egen samling tänkt för barn genom att använda de didaktiska frågorna Vad, Hur och Varför i planeringen och sedan reflekterat tillsammans runt våra samlingar samt runt musiken i förskolan i övrigt. Musik är något som används regelbundet i förskolan idag men jag tror att det finns många fler möjligheter för barns lärande och välbefinnande genom musiken som finns kvar att upptäcka.





Referenser:

Ehrlin, Anna (2012). Att starta musikprofil i förskolan. I Söderman, Johan & Riddersporre, Bim (red.) Musikvetenskap för förskolan. 1. utg. Stockholm: Natur och kultur.

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg] (2010). Stockholm: Skolverket.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar