| Olika material som kan användas i matematik |
I läroplanen (Läroplan för förskolan Lpfö 98 rev. 2010, s. 10) står att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemlösningar. Förskolan ska också sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp, vidare att barnen utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang (Lpfö 98 rev. 2010, s 10).
Det finns många olika sätt att skapa möjligheter för barn att utveckla sin matematiska förmåga. I vardagen har vi matematik runt omkring oss i olika former där pedagogens medvetenhet banar vägen för barnens lärande. Pedagogen kan tillsammans med barnen uppmärksamma matematiken bland vardagsnära föremål och handlingar, t ex vid påklädning när barnet sätter på sig ett par skor eller uppmärksammar mönstret på strumporna. Andra tillfällen kan vara vid matbordet när pedagogen frågar hur många köttbullar barnet vill ha eller i leken utomhus när barnet ser hur mycket sand det ryms i hinken o s v. Tillsammans kan barn och pedagoger uppmärksamma matematiken genom sin kommunikation. Sterner (2006, s. 45) belyser att språk och tänkande är nära sammankopplade med varandra eftersom språket påverkar våra känslor, vårt tänkande, vår fantasi och det hjälper oss att förstå omvärlden, att lösa problem och att minnas. Sterner (2006, s. 51) menar att vuxna inte behöver vara rädda för att använda ett korrekt språk i samspel med barnen, som t e x att säga triangel och kvadrat istället för trekant och fyrkant. Barnen införlivar då begreppen i sitt eget ordförråd och i sin egen begreppsapparat vilket också förbereder dem inför skolan (Sterner 2005, s. 51).
Vi har under kursen haft besök på Högskolan i Borås av Carina Mattsson som visade olika inspirerande material och sätt för att stimulera och utveckla matematikförmågan hos barn.
| En stickad halsduk som kan användas för kategorisering och sortering |
| Hur långt blir äppelskalet? |
| Hur många kottar behövs? |
| En klocka med bilder där barnen kan se tiderna under dagen i förskolan |
Carina Mattsson delade med sig av aktiviteter både för inom- och utomhusmiljö. De flesta aktiviteterna inomhus går också att göra ute. Det kan ibland bara behövas en eventuell anpassning efter utomhusmiljön. Pedagogen kan ta med barnen på formspaning t ex genom att leta kvadrater, trianglar, cirklar o s v i miljön. Pedagogen kan också gömma formerna av olika slag som barnen får leta efter. Barnen kan bygga kojor, sjunga sånglekar, plocka föremål för att sortera och räkna o sv. Miljön på förskolans gård kan utformas med tanke på matematik, t ex genom att ha nivåskillnader i form av kullar, små trappor, stora och små stenar, broar att gå över eller krypa under, o sv.
Förutom det praktiska materialet delade Carina Mattsson även med sig av sina erfarenheter kring ett temaarbete kring matematik på en förskola i Timmele. Där hade pedagoger och barn arbetat praktiskt med matematik bl a genom att gå ut på matematikspaning och tittta efter former och mönster på en kyrkogård. De hade också gjort egna kyrkor genom olika former som pedagogerna klippt ut. Längs temaarbetets gång fick barnen möjlighet att utveckla förståelse för flera olika matematiska ord och begrepp som t ex ordningstal, antal, perspektiv, lägesord, rumsuppfattning, former m fl (Emanuelsson 2006, s. 153). Persson och Wiklund (2007, s 21) menar att det i ett temaarbete är viktigt att inta en lyhörd hållning gentemot barnens intresse och engagemang eftersom det annars blir meningslöst att arbeta med ett tema där barnen är oengagerade, vilket leder till att de knappt kommer lära sig något. I förskolan i Timmele verkade barnen intresserade och engagerade vilket resulterade i att temaarbetet gav frukt. Genom att varje barngrupp är olik den andra finns också många möjligheter och utgångspunkter för att arbeta med matematik, tänker jag. Det enda som kan hindra är förmodligen min egen kreativitet som pedagog.
Referenser:
Emanuelsson, Annika (2006) Matematik ute - ger barn inre upptäckter. I Doverborg, Elisabet & Emanuelsson, Göran (red.) Små barns matematik. Göteborg: Göteborgs universitet.
Läroplan för förskolan Lpfö 98 [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket.
Mattsson, Carina. Föreläsning vid Borås Högskola vt 2015.
Persson, Annika & Wiklund, Lena (2007). Stockholm: Liber.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar